Rabu, 9 April 2014

Cara Melilit Bingkai Bakul

Salam sejahtera kepada semua pembaca. Hari ini saya ingin kongsikan cara melilit  bingkai bakul rotan kepada anda semua. 

Proses melilit bingkai bakul dibuat selepas memasang bingkai dengan menggunakan rotan isi (FOC). Sebelum proses melilit bingkai dilakukan, bingkai yang telah dipasang pada bakul perlulah diratakan permukaannya terlebih dahulu dengan menggunakan pisau. Ini bertujuan supaya lilitan yang akan dibuat akan kelihatan cantik dan permukaan bingkai bakul menjadi rata.

permukaan bingkai yang tidak rata - perlu diratakan sebelum proses melilit dilakukan


Pilih isi rotan yang lembut bagi memudahkan proses melilit dilakukan. Basahkan isi rotan dengan air bagi memudahkan kerja melilit dilakukan. Anda perlukan peralatan tambahan iaitu ice breaker/ screw driver leper bagi memudahkan proses mencucuk bahagian yang hendak dimasukkan rotan tersebut. Proses ini agak rumit sedikit tetapi hasilnuya begitu memuaskan, cantik dan menarik. Anda hendaklah melakukan lilitan tersebut sehingga penuh keseluruhan bingkai. 




Kaedah ini digunakan/ apply pada semua jenis bakul berbingkai. Gambar dibawah menunjukkan bingkai bakul yang telah siap dililit. 



Contoh lilitan diatas dinamakan lilitan diamond.


Contoh lilitan yang ditunjukkan diatas adalah lilitan biasa.

Semoga informasi yang diberikan diatas dapat memberikan gambaran tentang cara melilit bingkai bakul. Nantikan entri seterusnya dari saya.

5 ulasan:

  1. salam kenal, dr blog zaila
    wah! kemasnya hasil kerja tangan
    kalau saya, buat bakul rotan, jd baldi kot.hihi

    BalasPadam
  2. Terima kasih cik Irfa....itu husband sya yg buat..sya masih belajar lagif dgn beliau....kalau belajar insyaAllah pasti dapat...yg penting minat dan kesungguhan....

    http://www.indahseniwarisankraf.blogspot.com
    http://www.bakulrotan.com

    BalasPadam
  3. Terima kasih cik Irfa....itu husband sya yg buat..sya masih belajar lagif dgn beliau....kalau belajar insyaAllah pasti dapat...yg penting minat dan kesungguhan....

    http://www.indahseniwarisankraf.blogspot.com
    http://www.bakulrotan.com

    BalasPadam
  4. sangat kemas akak buat yer...teringin nak belajar...

    BalasPadam
  5. saya pun masih bljr dgn suami sya...kalau Dalila minat nak bljr...boleh bljr diyoutube/mansor md dan.

    BalasPadam