Isnin, 31 Mac 2014

Hobi Utama Ku

Salam Sejahtera Kepada Semua,

Hari ini saya nak kongsi tentang hobi utama saya. Saya gemar memasak masakan tradisional, cara penyediaan tradisional dan untuk itu saya gemar membeli dan menyimpan buku resepi masakan (walaupun tidak semua resepi yang ada didalam buku tersebut saya mencubanya). 

Menyebut tentang cara penyediaan tradisional, saya masih praktiskan menggunakan batu giling atau lesung batu untuk menyediakan sambal goreng, asam pedas atau lain-lain masakan tetapi tidaklah terlalu kerap (kerana penyediaan cara tradisional mengambil masa lebih lama).

Disini saya akan kongsikan satu resepi iaitu rojak (resepi ini adalah dari arwah nenek saya). Selalunya rojak ini akan disediakan apabila adanya kenduri dirumah. Boleh juga dijadikan sajian minuman petang.

Bahan-bahan rojak.

1 butir sengkuang
1 biji timun
5 keping tempe goreng
2 keping tauhu goreng
Taugeh anggaran RM0.50
Sedikit nenas masak (tak nak pun tidak mengapa)

Cara-cara penyediaannya :

1. Timun, sengkuang dan nenas dihiris halus. Bersihkan taugeh.
2. Timun dan taugeh hendaklah dicelur
3. Tempe dan tauhu dipotong kecil


Bahan untuk kuah.

1. Kacang tanah anggaran RM2.00 (digorang tanpa minyak hingga garing dan dikisar halus)
2. 3 sudu cili mesin (sekiranya suka pedas boleh letak lebih sedikit)
3. 1/2 butir bawang besar (dimayang halus)
4. Sedikit gula, garam, air asam jawa dan serbuk perasa
5. Minyak masak secukupnya untuk menumis

Cara-cara penyediaannya :

1. Tumis bawang sehingga wangi, kemudian masukkan cili mesin. Goreng hingga agak garing.
2. Masukkan 2 cawan air, gula garam, serbuk perasa dan air asam jawa secukup rasa. Didihkan kuah hingga masak. Sesudah masak sejukkan.
3. Masukkan kacang yang telah dikisar tadi, kacau hingga rata. Sekiranya kuah pekat sangat, cairkan sedikit dengan menambahkan sedikit air masak.
4. Tuangkan kuah keatas bahan rojak yang telah dimasukkan didalam mangkuk tadi. Sedia dihidangkan.

Selamat mencuba resepi saya ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan